Å finne ett byrå til å hjelpe dere med rekruttering som er en god match for dere, kan være en utfordring. Med så mange alternativer der ute er det viktig å være klar over hva et rekrutteringsbyrå faktisk er, og hva det kan tilby. Her får du en god oversikt over hvordan rekrutteringsbyrå fungerer, samt nyttige tips for å velge riktig byrå.

Hva er et rekrutteringsbyrå?

Et rekrutteringsbyrå hjelper bedrifter med å rekruttere til ledige stillinger. Byrået fungerer da som mellomledd/administrasjonen mellom arbeidsgivere og jobbsøkere. De profesjonelle har gode system for GDPR, deling av kandidater, tilbakemelding til alle søkere, og hjelper firma med å fremstå profesjonelle utad gjennom rekrutteringsprosessen.

Hva er det de gjør?

Rekrutteringsbyrå foretar målrettede søk og annonsering etter rett kandidat på vegne av bedriften. Ofte kan de utarbeide stillingsannonsen sammen med bedriften, som deretter legges ut på Finn.no, sosiale medier, m.m. De kan også bruke sine egne nettverk til å finne egnede og interesserte kandidater. De vil også kjøre profesjonelle intervju sammen med kunde og utføre gode referansesjekk.

Bedriften kan selv velge hvor involvert de ønsker at rekrutteringsbyrået skal være. For eksempel, kan bedriften ønske at rekrutteringsbyrået deltar på alle intervjurunder, eller at de selv tar over prosessen etter at søknader har blitt mottatt, silt og videresendt av byrået.

Hva er fordelene med å bruke rekrutteringsbyrå?

  1. Rekrutteringsbyrå hjelper bedrifter med å redusere kostnader og risiko knyttet til rekruttering.
  2. De sparer deg for tid og ressurser. Å outsource søk og intervjuer til et rekrutteringsbyrå gir bedrifter muligheten til å fokusere på andre viktige oppgaver, som å utvikle sin kjernevirksomhet og øke produktiviteten.
  3. De har ekspertise innenfor rekruttering og seleksjon. Det én gjør hver dag, blir én flink til. Rekrutteringsbyrå identifiserer og vurderer kandidater basert på kunders behov og krav. Dette sikrer at du som bedrift får de mest kvalifiserte og passende kandidatene for stillingen, og at du får øyne på rekrutteringen som er nøytrale med hensyn til kandidatene.
  4. Tilgang til et bredt nettverk av talenter. Rekrutteringsbyrå har et stort nettverk av kandidater som aktivt søker etter jobbmuligheter, i tillegg til at de har egne sosiale medier konti som jobbsøkere følger. Bedrifter får altså tilgang til et bredere utvalg av talenter som ellers ikke hadde vært tilgjengelige for dem.

Hvordan velge riktig rekrutteringsbyrå

Når det gjelder valg av riktig rekrutteringsbyrå, er det flere faktorer du bør vurdere. Gjør noen undersøkelser og still deg selv noen spørsmål for å finne det rette byrået for deg.

  1. Finn noen som kjenner det lokale markedet. Det finnes mange rekrutteringsbyrå å velge mellom, både lokalt og i utlandet. Vårt råd er å finne et byrå som kjenner markedet du jobber i, arbeidsmarkedet der du er, og som forstår landets/regionens arbeidskultur, som kan variere fra land til land og by til by.
  2. Se på anmeldelser og omdømme. Det kan være lurt å lese anmeldelser og tilbakemeldinger fra tidligere kunder. Et godt omdømme er ofte et tegn på pålitelighet og kvalitet.
  3. Gå inn med en klar forståelse av dine egne behov. Tenk nøye gjennom stillingens arbeidsoppgaver, utdannelseskrav og tittel, samt hvilke spesifikke ferdigheter og erfaringer du ser etter. Å være veldig bevisst på hva du trenger lar deg kommunisere effektivt med rekrutteringsbyrået og søkerne. Det øker også sjansen for å finne den rette kandidaten.
  4. Finn ut hva budsjettet ditt er. Det er viktig å vurdere kostnadene. Hvor mye penger skal du bruke på markedsføring av stillingen, hvor mye skal du annonsere, hvor burde du annonsere? Dette varierer og medfører ulike priser og betalingsmodeller for selve rekrutteringen. Noen byrå inkluderer mer enn andre i pristilbudet deres, så vær oppmerksom på dette.

Potensielle utfordringer

Selv om rekrutteringsbyrå kan være til stor hjelp, er det viktig å være klar over potensielle utfordringer:

  • Misforståelser og kommunikasjonsproblemer. Unngå misforståelser mellom deg og rekrutteringsbyrået når det gjelder krav og forventninger til en stilling. Vær tydelig på hva dine behov er, hva kan du fire på, og hva er absolutt krav. Er dere enige om kravene internt, eller er det forskjellige oppfatninger? Da kan det være utfordrende å være rekrutterer. Det er alltid nyttig å ha jevnlig dialog med rekrutteringsbyrået.
  • Håndtering av kontrakts- og betalingsproblemer. Det er viktig å ha tydelige avtaler og sørge for at alle økonomiske forpliktelser er klart definert og akseptert av begge parter. Når det gjelder betaling, bør det være klare retningslinjer for fakturering og betalingsfrister – for eksempel, skal betaling skje før eller etter kandidaten har startet i jobben.
  • Manglende erfaring. Sjekk at din rekrutterer har lang og god erfaring i rekrutteringsfaget, da det er ekspertisen deres du betaler for.

Kort oppsummert

Undersøk markedet, vurder dine egne behov, og ha tydelige forventningsavklaringer. Litt research og en intern runde på hva bedriften din trenger i forkant vil øke sjansene for å finne en samarbeidspartner dere vil bruke igjen og igjen. Lykke til!


Klikk her for å lese flere råd og tips til arbeidsgivere og jobbsøkere.